Jak je to s těmi influencery? Král je mrtvý, ať žije mikrokrál?

Influenceři – uživatelé sociálních sítí, jejichž profily sleduje větší množství lidí a jejichž počínání má vliv na rozhodování fanoušků, například to ohledně koupě zboží. Tento způsob marketingu je poměrně tradiční. To, že chceme mít něco stejného či podobného jako oblíbená celebrita je tady s námi už velmi dlouho, rozhodně déle než slova celebrita a influencer.

Přesto ale různé marketingové agentury v průběhu minulého a na začátku letošního roku hlásaly, že s využíváním influencerů v reklamách je konec nebo alespoň menší útlum, teď na řadu přijdou mikroinfluenceři. Tedy uživatelé s menšími dosahy a menším počtem sledujících; ale o to autentičtější, zabývající se konkrétními tématy.

Král ale nemůže být kdokoli

Na to se ale nabalili různí koumáci, kteří hlásali – naučíme Vás, ať jste kdokoli, pracovat s Instagramem a zajistíme Vám (i sobě) příjem. A vznikalo tak něco, co bychom hantýrkou mohli nazvat instagramovými stájemi. Množství profilů vypadajících jak přes kopírák, upravené fotky a zboží všeho druhu. A nic víc. Žádné kouzlo osobnosti či něco podstatného, co chce dotyčný či dotyčná obecenstvu sdělit. Je pravdou, že tyto profily často mají vysoké počty fanoušků, někdy možná i koupených, a nechybí ani komentáře. Pokud byste si ale dali tu práci a začali klikat na profily komentujících, zjistili byste, že jsou to jen další profile ze stejné stáje.

Stejně tak, a to se děje již delší dobu, nechybí ani neustálé pozvánky – „Sledovat za sledovat? Přidej se sem do skupiny, už je nás skoro 10 000, uděláme akci, všichni si navzájem dáme sledovat a bude to super.“ A opět – žádný originální nápad a zajímavý obsah a taky žádní skuteční, zainteresování fanoušci.

Důležitá otázka je – může takováto strategie fungovat? Chvíli možná ano, nějaké značky se jistě chytnou. Ale komentáře dalších ustájených nepřinesou prodávajícím stejný efekt jako komentáře skutečných fanoušků a profil sledovaný jinými profily, které téma nebaví, ale jde o výměnný obchod, těžko bude mít takový dosah jako ten, jehož sledující přišli ze skutečného zájmu. Navíc, jak nás marketing léta učí rychlokvašné strategie rychle omrzí. Co neomrzí je autenticita, osobnost a to, že někdo zkrátka má co říct. Takže jak je to s těmi influencery? Mikro nebo makro, jde o to, že dotyčnému musíme věřit, že skutečně ví, o čem mluví a jeho doporučení má váhu. Soupravu barev si zkrátka raději koupíme od někoho, z jehož profilu víme, že opravdu maluje a nový zavlažovací systém od někoho, kdo nám ukázal, jak se hezky stará o svou milovanou zahradu. A hlavně – chcete si objednat reklamu u influencera? Nenechte se oblbovat počtem sledujících, to číslo, které Vás má zajímat jsou dosahy a malá prověrka, kdo jsou ti komentující taky neuškodí.